Zahrádka plná ovoce a zeleniny

S podzimem přichází sklízení některých druhů ovoce a zeleniny. I my jsme se rozhodly toto téma zapojit do plánů. Cílem bylo upevnit u dětí názvy ovoce i zeleniny a jejich třídění, což se kupodivu ukázalo jako pěkně tvrdý oříšek (ale většina dětí si poradila i s tím).

Každé ráno byla pro děti připravena tzv. centra aktivit – koutky, kde se nacházely aktivity rozvíjející potřebné znalosti, dovednosti i schopnosti:

  • předčtenářskou gramotnosti děti rozvíjely v koutku, kde bylo jejich úkolem pomocí hodu kostkou zjistit číslo, které bylo přiřazeno ke konkrétní potravině. Dále vyhledávaly písmena a skládaly názvy vybrané ovoce či zeleniny podle vzoru;
  • předmatematickou gramotnost, konkrétně počet byl rozvíjen při aktivitě „zavařování okurek“. Nejdřív se děti seznámily s opravdovou zavařenou okurkou a všemi surovinami, které při zavařování potřebují – mohly vše doslova ochutnat všemi smysly. Poté již dávaly do zavařovací sklenice přesný počet okurek, koleček mrkve, kopru a hořčičného semínka dle návodu. Dále předmatematickou dovednost rozvíjely při nakládání brambor do pytle; logické myšlení si děti upevňovaly také při doplňování řady ovoce a zeleniny;
  • jemnou motoriku si děti procvičily při tvoření kuliček hrášku dle různých velikostí, tvoření jablíček určitého počtu i při sběru jablek ze stromů pomocí pinzety (k tomu jsme přidali ještě třídění podle barvy);
  • při prosvěcování pomocí lampičky děti zjišťovaly, které ovoce či zelenina se schovává v košíku a hledaly stejný obrázek na stole. Pomocí této aktivity jsme u dětí podpořili rozvoj zrakové pozornosti. Tu děti také upevňovaly při aktivitách: skládačka brambory či dotvoření ovoce a zeleniny;
  • k rozvíjení hrubé motoriky jsme využili převážení brambor na kolečkách přes různé překážky;
  • koutkem, který děti hodně bavil, byl tzv. sensory play, kde děti rozvíjely svou tvořivost a fantazii při hře na farmáře a prací s různými materiály – hlína, kinetický písek, vodní perly; tvořivost a fantazii děti také rozvíjely u tvoření jablíčka pomocí bramborových razítek či vytvoření stínů ovoce a zeleniny za využití kuchyňských houbiček;

Dále jsme si upevnili znalost písní s tématikou – Pod naším, okýnkem, Šel zahradník do zahrady, Měla babka. S poslední písní se pojí vzpomínka na taneček mazurka, který se děti také naučily.

Toto téma bylo také ideální pro využití naší trouby na pečení. Štrúdl se zdál jasnou volbou, ale my jsme se rozhodli jít trošku jinou cestou a udělat si rohlíčky z listového těsta s jablečnou náplní. Děti se podílely na strouhání jablek, plnily těsto podle chuti, přidaly cukr, skořici a nakonec vytvořily rohlíček. Nebudu lhát, když budu tvrdit, že se po nich doslova zaprášilo.